Každý rok 20. května si připomínáme Světový den včel, abychom zdůraznili jejich zásadní roli v přírodě a tím i v životě člověka. Dnes už každý ví, že bez včel by neexistoval život. Včely a další opylovači totiž pomáhají rostlinám růst, kvést a plodit – bez nich bychom přišli o velkou část ovoce, zeleniny i dalších plodin. Bohužel jsou včely ohroženy znečištěním, pesticidy a úbytkem přírodního prostředí. Každý z nás jim ale může pomoci – třeba výsadbou květin bohatých na nektar, omezením používání chemie na zahradě nebo stavbou jednoduchého včelího domku. I malý krok může znamenat velkou pomoc pro včely i přírodu kolem nás.
V naší škole jsme se o včelách dozvěděli mnoho i díky tomu, že v Oudoleni žije hodně včelařů – a jejich děti navštěvují naši školu. Janička, Vašík a Terezka si připravili zajímavé povídání a ukázky. Evánek je doplňoval svými znalostmi. Společně jsme zhlédli prezentaci, kterou vytvořila bývalá žákyně Lenča Z., a dozvěděli se spoustu zajímavostí: například kolik včel žije v úlu, kdo je matka-královna a jakou má úlohu, k čemu slouží trubci a jaké funkce zastávají dělnice – uklízečky, krmičky, stavitelky aj.
Povídali jsme si také o výrobě medu, rojení, co to jsou plástve, jaká jsou vývojová stádia včel, jaké existují další včelí produkty – vosk, propolis, včelí jed nebo mateří kašička. Zajímavé bylo i vyprávění o tom, jak se včely dorozumívají pomocí tzv. včelích tanečků.
Děti si mohly prohlédnout včelařské pomůcky, jako je včelařský klobouk, rukavice, dýmák nebo odvíčkovací vidlička, a nakonec jsme si pochutnali na medu – jak přírodním, tak i ochuceném skořicí.
Děkujeme našim malým včelařům za poutavé a poučné vyprávění!
10:45
14:00
10:30
Vyučování v ZŠ probíhá podle školního vzdělávacího programu Tvořivá škola a je zaměřeno na poznávání přírody.
Vyučování v MŠ probíhá podle školního vzdělávacího programu Jen si, děti, všimněte, co je krásy na světě.
Základní škola a Mateřská škola Oudoleň
Oudoleň 123
582 24 Oudoleň
Telefon ZŠ: 569 642 203, 773 744 816
Telefon MŠ: 777 360 533
Telefon kuchyně: 777 360 539